Friday, August 8, 2014

ibrah

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah dah settle Re-Sit final Sem 2. Allah sahaja tahu macam-macam perasaan bercampur baur. Allah mudahkan kami semua. Soalan semua sama alhamdulillah. But as usual, jawapan kepada "Exam macam mana ?" is "Boleh la,". And yeah, malam tu terus balik Selangor.

Satu ibrah yang Allah hadiahkan pada kami pada hari kedua Exam. Kami dikejutkan dengan berita kemalangan bas IKIP kat Tanjung Lumpur. Lemah lutut bila dengar , Allah lebih sayang kan Pak Wan dalam accident tu. Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un. Macam mimpi nampak semuanya depan mata. Macam mimpi. Budak-budak lelaki mungkin tak rasa sangat sebab tak bergerak naik bas, tapi budak-budak perempuan yang selalu naik bas. Bagi aku sayu sangat. Menyayat hati bak kata Sue. Pakcik yang selalu ambil dan jemput dari KIBA lagi sampailah Final Sem 2 1.0 dulu.

Awal-awal kenal arwah Pak Wan kami selalu kata arwah garang. Kalau naik bas, siapa yang lambat tu mesti WhatsApp siapa yang dah sampai bas, siapa driver ? Kalau Pak Wan or Abang Asri, semua kecut perut. Sebab dua orang ni biasa ada angin dia. Kalau Pak Cik Roy je semua orang selalu rileks. Tapi sebenarnya bila dah kenal, arwah baik sangat. Biasalah bersifat kebapaan, ada la sikit garangnya. Tapi baru perasaan most of the time arwah sabar je tunggu budak-budak ni walaupun lama. Waktu kelas malam-malam and OST pun arwah pernah hantar. Ingat lagi bila turun bas or van akan cakap "Terima kasih Pak Wan, hati-hati !,"

Allahu..



فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمۡ لَا يَسۡتَـٔۡخِرُونَ سَاعَةً۬‌ۖ وَلَا يَسۡتَقۡدِمُونَ 


“…..Maka apabila telah tiba waktu(yang ditentukan)bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak(pula) mendahulukannya.” – QS An-Nahl:61


Tak sangka. Sungguh tak sangka begitu cara arwah pergi. Waktu lalu jalan balik dari exam tu, nampak polis dengan orang ramai penuh. Nampak depan mata jenazah arwah terbaring di tengah jalan.

Aku punya fobia jatuh motor dulu tak habis lagi. Dah lah selekoh yang sama. Debar gila seryes cakap. Aku dah terbayang macam-macam. Problem dia bukan jatuh motor or apa, problem dia bila kau dah jatuh then kalau kenderaan dari belakang rempuh. Punyalah tak sangka dan tak sangka langsung kan bila Allah nak panggil balik ke Dia. To be honest sampai sekarang setiap kali aku naik kenderaan; bawak motor sendiri, bonceng orang atau naik kereta dengan orang, bila ada kereta rapat kat tepi sipi-sipi , automatik akan terbayang macam mana aku jatuh dulu. Dan still membayangkan what if kenderaan dari belakang rempuh waktu tu. Wal'iazubillah...

Jarang kita nak fikir kan, waktu di jalan raya tu besar kemungkinan ada saat terakhir kita hembuskan nafas. Tapi selama kita selamat ni Allah yang jaga kita. Tapi kita takde nak terfikir nak bersyukur. Satu ibrah yang aku kira sangat menyentak hati. Aku balik Selangor tu pun cam cuak sikit nak naik bas. Ada sekali dua bila bas terhentak dengan ganasnya aku terjaga dari tidur dan aku cuak gila ya Allah. Tapi semuanya baik-baik alhamdulillah. Allah yang jaga. Allah yang izinkan sampai.




كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَڪُمۡ يَوۡمَ 

ٱلۡقِيَـٰمَةِ‌ۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَ‌ۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ


“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari Kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” 

– QS Ali-‘Imran:185.




Jika engkau perlukan penasihat, cukuplah mati sebagai penasihat -Ahmad Ammar



Wassalam, Musirrah.






No comments:

Hidup ini adalah keyakinan dan PERJUANGAN.. dan PERJUANGAN mukmin yg sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya, TELAH MENGINJAK KE PINTU SYURGA...

-Imam Ahmad ibn Hanbal-