Sunday, January 3, 2016

hey it's 2016!

Bismillah.

2016.

Azam?

Aku cuma berazam untuk terus bermujahadah dengan azam-azam lama aku. Menarik tak?

Oh ya and aku nak tambah, aku nak jadi positif ! Positif dalam semua perkara. Ameen.

Masuk tahun ni, genaplah tahun ke lapan kewujudan blog kerdil aku ini. Tahun ke lapan aku menulis dan menulis sebagai diri aku sendiri, tapi of course ada dikit-dikit hipokrasi ahaks. Jom let me payung a few throwbacks. Disebabkan aku nak jadi positif tahun ni, aku nak tulis semua yang happy happy je haha. Macam tu ke cara nak jadi positif? Aku pun tak tahu. Takpelah kita cuba.




Okey let's start all over again.

It's quite funny to remember how childish 2009 was when everyone was in Blogging phase. Hahaa. Stalking each other back then was through Blogs and chatting was through Yahoo Messenger. Some of us got Myspace accounts too. What a memory! :'D

Serius kelakar sebab everyone was like;

"Weh kau dah baca blog dia tak?"
"Eh dia ada blog ke??"
"Bagi link weh bagi link," *copy past link ke YM*
"Ok2 aku follow blog kau,"
"Blog kau berapa followers dah?"
"Macam mana kau boleh baca blog akuuu segan laaa,"

Hahah. I think member 2 Abu Bakar a.k.a ABUA mesti paling faham apa aku maksudkan. Sampai set-set yang crush senior pun pergi cari blog senior tu haha kelakar sangat okey. Hashtag bukan aku. Okeh tu perencah cerita je zaman kecik-kecik biasa la uhuks. Kiddies!

Masuk zaman Form 3 ramai dah ada Facebook. Lepas tu semua orang buat Facebook. Ada yang di bawah pengawasan mak ayah. Macam aku, ummi memang tak bagi buat Facebook sampai habis PMR. Start 2010 ni ramai dah slow in blogging, and ada yang dah stop terus, ada jugak yang delete terus.

Those two years I was still finding my identity in writing. Cari nama pena yang menarik tapi tak kunjung tiba. Pernah guna nama 'sirapbandung100pluss' & 'rotisosej' despite my addicction pada makanan dan minuman terbabit. (Yang ni aku memang takleh bla, betul la orang kata if you didn't do stupid things when you're young, you'll have nothing to laugh when you're old). Haha. Sampailah kematangan menemukan aku dengan nama yang aku guna sekarang. Musirrah, Musirrah Naim.

Musirrah tu penggembira. Naim tu gabungan nama mak ayah aku. Sakinah+Ibrahim.
Dengan harapan dapatlah aku ni menjadi penggembira kepada mak dan ayah aku. Ameen.

Zaman Form 4 Form 5 zaman sibuk menulis nak tegur member jangan addict dengan Korea, jaga ikhtilat, jaga aurat, ukhuwwah semanis kurma bagai semua tu la. Solehah gile aku waktu ni. Acah-acah dah jadi BADAR kan uhuks. Hashtag sis tak riya'.

Years passed. Kawan-kawan boleh bilang je siapa yang masih setia ber-blogging. And kat sini la aku, masih menulis, bende-bende yang aku nak tulis kat Facebook tapi merasakan ia tak sesuai di-terlalupublic-kan, atau aku yang takut sangat dengan pandangan masyarakat sebab aku rasa hipokrit bila tulis benda baik sangat padahal aku tak buat pun. Aku pun tak tahu mentaliti ni bagus ke tak. Aku pun tak tahu siapa yang baca blog aku lagi.

Aku suka sangat menulis. Tapi semenjak beberapa tahun merasakan tak cukup kata-kata nak menggambarkan apa yang aku nak sampaikan. Nak tahu apa puncanya? Haip aku bukan nak buat drama ya. Puncanya, aku rasa aku belum banyak membaca! Kadar aku membaca masih sama macam waktu sekolah. Mana boleh. Makin tua makin banyak la kena membaca. Esok nak didik anak-anak pakai apa kalau bukan pakai ilmu. Kalau banyak membaca mestila banyak ilmu dan ibrah yang nak sampaikan pada masyarakat kan.

Ni pun aku tak tahu macam mana nak ending-kan post ni.

Just nak lari topik sikit, mungkin syarah kepada azam aku.
No girl wanna be an easy girl. I mean you dah dress up in outfit macam apa yang Allah perintahkan kepada perempuan-perempuan beriman agar mereka dikenali sebagai perempuan-perempuan yang baik. Tapi tak cukup outfit je, kena jaga akhlak dan peribadi sekali.

Tapi I can say rasa malu aku semakin bertambah la sekarang (macam pelik pulak ayat aku). Tapi serius aku dapat la rasa mungkin tu juga salah satu kesan rezeki kemanisan iman yang Allah beri. It's exciting to feel that usaha aku dalam mengubah penampilan do help a lot in reducing my ego and increasing my haya' as a muslimah. Bukannya aku maksum sampai tak buat langsung benda tak thiqoh bila berurusan dengan syabab, tapi rasa malu aku bila tersalah langkah dalam pergaulan tu, lain la, pendek kata. Pernah aku tulis 'haha' lepas tu menyesal sebab dah lama gila tak buat 'haha' dengan syabab. Kalau dulu zaman jahiliyyah haram nak rasa segan mende pun.

Hmm macam tu la cerita aku. Ni semua kurniaan Tuhan atas doa orang-orang yang sayangkan aku. Aku harap prinsip ni tak goyah dah sampai bila-bila. Sakit weh duduk dalam jahiliyyah, aku dah taknak masuk dunia macam tu lagi. Aku nak jadi solehah yang tinggi ilmu, wara', ayu, sopan santun macam Asiah Yusra bagai, tapi aku bukan orang personaliti macam tu. The least I can do is di sebalik keramahan aku dengan semua orang ni, aku kena belajar mendinding dengan rasa malu sebagai seorang muslimah tu sendiri la.

Aku malas la nak tulis pasal so-called hujah bajet sweet; "Kau kena jaga maruah kau sebagai seorang perempuan. Kalau kau kahwin nanti kau nak ke suami kau tu orang yang tak menjaga bila berurusan dengan akhowat blabla," .

Yeah it's true je tapi motivasi ni untuk orang yang baru nak faham tarbiyah boleh la. Kalau kau dah lama dalam tarbiyah tapi kau still fokus pasal kahwin semata, tak maqbul sangat kot. Melainkan kau jenis betul-betul melihat perkahwinan dari kaca mata akhirat (aku sendiri belum ada kefahaman tu lagi sampai sekarang). But I think the main thing is to focus on Fafirru Ilallah tu sendiri. Kau kahwin ke tak, tu rezeki dari Allah. Nombor dua. Sekarang ni nombor satu, kau jaga Tuhan, Tuhan akan jaga kau. Fullstop.

I'm going to keep walking in this path dengan izin Allah. Cita-cita nak jadi solehah buat la cara solehah kan. Well I don't say it will be easy for me, especially when someone is a good old friend, but we have to admit that sometimes growing up means growing apart.

Just, may Allah ease.

"Mintalah fatwa dari hatimu. Kerna hati yang suci takkan menipu,"

Wow this post is really an achievement after years. Bravo :3

So, do pray for me, ya! Ma'assalamah ;)

Wassalam,
Hujan Batu dari Irbid, Jordan.
Musirrah Naim.

No comments:

Hidup ini adalah keyakinan dan PERJUANGAN.. dan PERJUANGAN mukmin yg sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya, TELAH MENGINJAK KE PINTU SYURGA...

-Imam Ahmad ibn Hanbal-