Thursday, February 8, 2018

dua ribu lapan belas

Hai kanvasku, tempat aku menconteng segala pilu, sesak, hiba, kesah. Juga hari sukaku, hariku belajar tentang kehidupan. Hariku belajar menghargai dan mensyukuri nikmat Tuhan. Tempat aku bercambah menjadi gadis yang matang, seawal usiaku empat belas tahun sehinggalah kini aku bakal menginjak dua puluh tiga tahun.

Aku tak pernah melupakan engkau. Takkan pernah. Walaupun hidupku ini seakan membentangkan satu macam kanvas baru buatku, yang memadam segala kesedihanku, memberikan aku harapan melalui dia yang datang mengetuk hati ini dengan kesungguhannya, aku kira sebuah lagi hadiah dari Tuhan.

Kanvasku, kelak akan ada watak-watak baru yang aku bakal coret dan tambahkan di atasmu. Kehidupanku kini telah berubah. Aku masih merasakan semua ini ibarat mimpi. Banyak yang di awangan, tidak sempat aku coretkan selama hampir setengah tahun aku meninggalkan engkau dalam debu.

Kelak engkau akan menghiasi hari tuaku. Mengingatkan aku pada cinta-cinta yang pernah mengisi hari mudaku, dan kuharap masih di sisi sampailah aku sudah tidak berdaya untuk berjalan lagi. Mengingatkan aku pada cinta-cinta yang singgah dan berumah di hatiku selamanya.

Terima kasih Tuhan, untuk kanvas kehidupan ini.

080218
12.35AM
Mahallah Maryam,
IIUM Gombak.

No comments:

Hidup ini adalah keyakinan dan PERJUANGAN.. dan PERJUANGAN mukmin yg sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya, TELAH MENGINJAK KE PINTU SYURGA...

-Imam Ahmad ibn Hanbal-