Wednesday, February 3, 2016

lalala~

Bismillahirrahmanirrahim.

Kadang-kadang aku geli sendiri baca semula apa yang pernah aku tulis dahulu kala. Muntah pelangi ukhti. Tak kesah la pasal cinta halal ke cinta tak halal ke. Seawal usia empat belas tahun, aku boleh menulis pasal kahwin muda. Muntah pelangi sekali lagi. Mohon siapa yang baca ni sediakan baldi kat sebelah.

Memikirkan betapa merepeknya kau boleh fikir mudah-mudah pasal benda paling berat dalam dunia. 'Amaliyat yang menyempurnakan separuh daripada agama. Boleh bayang betapa beratnya ujian-ujian yang akan menanti untuk menyempurnakan separuh daripada agama kau?

Banyak sangat benda mematangkan yang Tuhan dah hadiahkan pada aku. Sampai mentaliti aku jadi firm macam ni.

Sampai.. Ya, sampaikan kalau kau cakap pasal topik ni, jiwa aku jadi kosong. Tak rasa apa-apa. Walaupun aku bergurau pasal ni macam biasa je, standard la level akhowat bergurau pasal BM harhar, hakikatnya aku takde la rasa apa pun dalam hati ni.

Sampai aku kena tanya kawan aku; "Aku ni normal tak weh?"

Semua angan-angan puteri salju aku dulu macam hilang ditelan awan cewah. Dalam impian hidup aku sekarang ni hanya ada mak aku, kakak-kakak aku, abang aku, kakak ipar aku, anak-anak buah aku, dan emm yeah ayah aku skali mungkin. Aku cuma nak balik Malaysia, sambung belajar, pastikan family aku boleh baca Al-Quran betul-betul, ajar dorg bahasa arab mana yang aku mampu, dan kalau Allah izin nak ajak dorg berada dalam gerabak tarbiyah yang sama.

Kalau ada aku fikir pasal BM pun, aku mesti fikir sebab aku nak orang tu tolong aku realisasikan impian dan harapan aku pada keluarga aku. And of course it's about give and take walaupun aku yang tak ada apa-apa ni, tak tahu la apa yang aku boleh sumbangkan pada keluarga orang lain kan. Dah la tak qowiy, thaqofah pun level baru kena tajmik lol. Amal fardhi pun malas-malas lagi nak istiqamah erk.

Dulu zaman sekolah boleh la kau cucuk-cucuk kawan; "Elehh mustahil la ko takde suka siapa-siapa. Mesti ada punya someone yang ko suka nii,"

Tapi bila dah besar ni aku rasa logik je kau takde perasaan apa-apa macam tu. Sebab tanggungjawab dah banyak. Sampai certain people malas nak fikir apa perasaan sebenar dia pada certain someone, then apa-apa yang datang pun macam angin lalu je.

Well aku rasa takde la sampai tak normal kot sebab fitrah terusik tertarik terkagum tu ada je (boleh manfaatkan baldi disebelah anda sekarang), tapi just macam tu je la. Takde pun sampai nak terharap bagai. Kalau ada pun kejap-kejap je. Lepas tu hilang. Hmm. Macam tu lah. Entahlah.

Lagipun aku malu lah cakap pasal ni. Bukan malu-malu kucing puteri gunung ledang tu. Malu sebab aku ni kualiti muwasafat tarbiyah masih macam apa, takde hak dan tak layak pun nak cakap pasal BM weh serius la. Bukan setakat malu nak 'cakap', kalau aku 'fikir' pasal ni pun kadang-kadang aku dah malu dengan Allah.

Berubah seratus lapan puluh darjah sangat aku ni.

Fasabbih bihamdi rabbika wastaghfirh.

Aku harap apa pun yang mendatang dalam hidup ni, Tuhan akan mudahkan jalannya. Kita taknak lah benda-benda mahal ni kita dapatkan dengan cara yang murah-murah. Kalau ada rezekinya, biarlah yang boleh bawa kita dekat dengan Tuhan. Bukannya menjauhkan. Biarlah yang boleh sama-sama menguatkan di jalan tarbiyah. Bukannya melemahkan. Siapa pun, tak kisahlah dari pelusuk mana pun. Kita takkan tahu siapa yang Tuhan nak hantar untuk kita. Kerana itu, jagalah diri anda wahai ikhwah dan akhowat sekalian, takde siapa nak orang yang offer murah-murah, takde siapa juga yang suka dirinya di-offer dengan cara yang murah-murah.

Bukankah hadafnya syurga Allah dan syurga Allah itu terlalu mahal?

Ahaks ada gaya APG tak, tak langsung.

Dah belakang cerita.

Esok-esok ajal datang melamar dulu siapa yang tahu?

Sekarang Muwasafat Tarbiyah mantapkan pembinaan individu muslim yoshhh!

Boleh basuh baldi.

Wassalam.
Musirrah.

No comments:

Hidup ini adalah keyakinan dan PERJUANGAN.. dan PERJUANGAN mukmin yg sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya, TELAH MENGINJAK KE PINTU SYURGA...

-Imam Ahmad ibn Hanbal-