Tuesday, February 2, 2016

tarbiyah yang dirindukan

Bismillah.

"Mana perginya semua yang mendakwa merekalah harun-harun kepada seorang musa?" ~

********

"Ana tak tahu nak masukkan ayat-ayat apa, ana bukannya pandai nak pilih ayat-ayat best, nak cari quotes yang sesuai dengan tarbiyah kita, nak pick ayat Al Quran pun ana bukannya reti nak pilih yang mana,"

Sebetulnya aku nak keluarkan ayat "Saya masih baru lagi, dah la dalam barisan bawah amilin saya je yang sorang-sorang macam ni. Saya tak qowiy macam akak-akak, saya lost nak bawakan idea macam mana dalam poster-poster dan video-video yang diminta untuk disiapkan. Saya baru je sampai sini, takde connection yang banyak dengan akhowat KIJ, jadi tak tahu nak approach siapa untuk minta idea dan sebagainya bla3, team pun asyik bertukar, yang ada kadang-kadang busy, semua orang sibuk travel, ana kat sini tersepit nak settlekan taklifat program dengan nak menyantuni ummi yang datang berziarah ke Irbid,". Nampak macam pentingkan diri kan?

Tapi tak keluar. Yang keluar cuma air mata.

Berganda lagi sebak. Pusingkan wajah. Menangis diam. Okey, ni bukan tempat meluahkan perasaan rupanya. Semua akhowat yang aku percayai aku cuba cerita tapi respon mereka bagaikan 'Kenapa jedda rasa content tu satu masalah yang besar sangat? Tulis je la, pick anything, as long as hadafnya sampai nak menyeru semua orang ke program kita,'

Sebab apa tau.

Sebab diri ana ni sendiri kosong. Takde content.

Sebab tu nak memikirkan content video or poster tu satu masalah yang besar buat ana.

Rasionalnya, sepanjang ana buat kerja multimedia, ana akan pastikan bukan ana yang akan cari details untuk dimasukkan dalam sesuatu poster atau video tu. Dan kalau ana bagi orang bawah ana buat kerja design poster or buat video pun, ana akan pastikan bukan dia yang kena cari sendiri every details tu. Because designing and buat video is already a heavy thing. Nak mula cari idea is ain't a simple thing. Satu hari membazir masa depan laptop searching and everything. How do we expect things will not go technically? Sampai satu tahap aku rasa, dah lah, memang aku buat kerja ni sebab aku nak siapkan je. Aku tak nampak kat mana kerja ni boleh suntik tarbiyah dalam diri aku pun. Tapi, kalau macam tu apa beza aku buat kerja persatuan dengan buat kerja untuk program akhowat?

Aku korbankan semua keinginan aku untuk pegang jawatan dalam persatuan atau kelab dekat sini, sebab aku nak menyumbang dalam wadah KIJ secara berfokus dan bermatlamat. Jadi rugilah kalau aku tak berjaya dapatkan hadaf tarbawi tu kan.

Walaupun aku takde gambaran hadaf tarbawi tu macam mana. Macam ni ke? Melalui ujian hubungan dengan akhowat?

I tried to overcome everything by trying to express what I feel to beberapa akhowat yang aku percaya. Technically mereka sangat berusaha membantu, aku hargai sangat, tapi dalam hati aku masih kosong tak terisi, sampai aku dah takut nak cerita kat siapa-siapa lagi.

Takut kena cakap lembik lagi emm.

Tengah menulis ni pun, menangis lagi.

Lembik ke?

Kadang-kadang aku malas berlagak sado. Dah memang hati aku jenis macam ni. Fragile. Menangis tu je sumber aku nak recharge kekuatan aku. Yes I'm a type of person that easily cries. Lagi-lagi kalau aku PMS (sorry to say), kalau orang yang jenis cepat annoying dengan expressive person macam aku, don't bother la nak rapat dengan aku or thinking you can handle my dark side. Tapi tu lah, bukan depan semua orang aku menangis. Bukannya aku ni cengeng sangat sampai tak tahu apa erti professional. Kalau aku nangis depan someone, maksudnya aku percaya dia boleh buat air mata aku berhenti dan rasa kuat selepas tu. Tapi kalau kau letak kepercayaan dekat manusia, walaupun akhowat, hatta kakak atau mak kau sendiri pun, kadang-kadang memang tak ada siapa yang akan faham. Sebab manusia bukan Tuhan yang boleh mengerti sedalam-dalamnya isi hati kau.

Kenapa aku tulis kat sini?

Entah. Saje nak ingatkan diri sendiri. Agar esok bila aku baca balik semua ni, aku boleh faham perasaan adik2 yg lost di tahun-tahun awal tarbiyah. Sebab aku pun pernah rasa. Kadang-kadang dah takut nak cuba luah pada manusia, walaupun murobbi sendiri. Padahal murobbi aku lah manusia paling malaikat yang aku pernah jumpa.

But sometimes kita just rasa kita kena survive this phase, and everything will be just fine. After all, kau berada dalam jalan tarbiyah ni bukan sebab murobbi atau ahli liqo atau akhowat lainnya, tapi sebab nak islah diri kau sendiri. Mungkin ini lah jalannya Tuhan nak tunjuk kot mana tarbiyah tu boleh masuk dalam diri kau.

Aku rindu, zaman semua orang manjakan aku. Waktu aku baru nak dapat tarbiyah. Kau mengadu je la apa pun, semua orang beri perhatian. Sebab taknak kau pilih jahiliyyah daripada tarbiyah. Tapi sekarang, siapa je yang nak tanya kau okey tak bagai. Siapa je yang nama dia tiba-tiba naik kat tetingkap Whatsapp kau, tanya keadaan kau macam mana. Siapa je yang betul-betul kesah bila kau sedih. Kadang aku tak faham jugak, memang kalau dah makin lama dalam jalan ni, dah tak boleh bermanja-manja dengan akhowat dah ke?

Apa definisi ukhuwah tu sebenarnya?

Para sahabat dahulu bukankah selalu dipujuk dengan penuh kasih dan cinta oleh Rasulullah bila waktu-waktu perjuangan menjadi terlalu sukar untuk mereka. Ke macam mana?

Aku tak berniat nak susahkan sesiapa. Cuma ada fasa-fasa dalam hidup ni yang aku perlukan masa untuk faham. Setiap orang ada personaliti masing-masing. Mungkin aku sensitif sangat macam ni pun, aku dah menyinggung perasaan orang yang hati kental. Entahla labu. Agaknya aku la akhowat yang pentingkan diri tu. Huhu teruknya aku.

Hmm awal-awal menulis post ni aku menangis.
Tapi sekarang ni aku tergelak pulak.

Sebabnya sekarang aku boleh menangis sebab susah perit buat kerja tarbiyah. Bukan sebab benda-benda bodoh lagi macam dulu.



May Allah ease everything.

"Walau kau tiada lagi berjuang di sisi, jalanku takkan berubah,"

Wassalam,
Musirrah Naim.



3 comments:

Nasihahihu said...

crying is never a symbol of weakness, from the time we are born it has always be a sign that we are alive.

Bukan Bidadari said...

kak seha :')

Beinal ams walyaum said...

huhu.. ana duk gelak je XD

Hidup ini adalah keyakinan dan PERJUANGAN.. dan PERJUANGAN mukmin yg sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya, TELAH MENGINJAK KE PINTU SYURGA...

-Imam Ahmad ibn Hanbal-